Denna tid på året är perfekt att börja göra sig redo och organisera sig själv inför vårstädningen. Barnen är upptagna med att leka med deras utomhusleksaker och du slipper oroa dig själv över att välja rätt skumgummi matta för leken inomhus för att hålla dina små säkra.
April månad och dess milda väder är en perfekt tidpunkt för dig att göra dig av med allt oönskat plotter hemma och organisera om de saker du vill behålla, och de du skulle vilja ge bort. Du kan donera de saker du inte vill ha kvar, sälja dem eller helt enkelt slänga dem om de är helt värdelösa. Men innan detta kan göras måste du både få till en planering och förbereda dig väl. Det kan kännas överväldigande, utan att veta vart man ska börja då det gäller alla sakerna du har i hemmet. Utöver så kan det också kännas som en börda ren ekonomisk då man tänker på de extra pengarna som kan spenderas och tiden man förlorar. Därför följer här nedan några tips för att hjälpa dig att få en vårstädning som inte känns som en konstant uppförsbacke, samt en utan mental press.
Gör ett schema för vårstädningen och håll dig till det
Det första du ska komma ihåg är att du håller dig trogen uppgiften. Allt du behöver är ett städschema och sedan ett löfte att du håller dig till det, så får du bäst resultat. Ett rimligt schema bör täcka urgallring av ett till två rum per månad för att göra det i lugn och ro. Det sprider också ut de mest gruvsamma sysslorna över hela året och minskar på så sätt arbetsbördan och ger dig en bättre översikt av alla dina saker.
Börja med att vårstäda köket
För att göra saker enklare, börja med köket. Det är det mest använda rummet i huset och har nog mest plotter som behövs städas bort. Dessutom så är det basen för dina matintag, så det bör alltid hållas rent och fint. Så fort som du har klarat av detta rum så kommer resten av huset kännas lätt som en plätt.
Ett bra rengöringstips gällande köket är att också göra i ordning en sort kommandobrygga i köket. Eftersom du ändå kommer att spendera mycket tid i köket så kan det vara en bra idé att du ordnar dina scheman, telefonlistor och ”att göra” listor just här. För att göra vardagslivet enklare kan du också sätta upp en White board och sedan lista dagliga sysslor på den. Räkningar och viktiga papper borde också organisera i den så kallade kommandobryggan. Du kan för kul skull ge alla i familjen en färg var och använda olika färgpennor för att på ett enkelt sätt organisera vem som ska göra vilken syssla. Medan du gör i ordning ditt nya organisationscenter i köket, gör dig av med gamla papper och kontorsmaterial du inte använder. Detta hjälper senare. Upprätta också en regel att alla måste ta av sig skorna utomhus eller på hallmattan för att undvika lera på golvet och hjälpa till att hålla köket rent.
Näst på tur är rengöringsprodukterna, soppåsarna och kylen. Alla sprayflaskor bör förvaras under diskbänken. Om du har lite plats, sätt upp en liten hylla eller häng upp ett litet snöre de kan hänga i. En tidningshållare i metall eller plast kan organisera saker såsom folie, näsdukar och plastpåsar etc. Kylskåpet bör tömmas på all gammal mat och organiseras med små lådor eller liknande för att separera grönsaker från köttet, och från mejeriprodukterna etc.
Nu till städning av sovrummet
Detta rum borde komma som nummer två i ordningen att organiseras och vårstädas. Börja med din garderob. Denna syssla brukar ta längst tid i detta rum, då det nu gäller att du bestämmer vilka kläder du vill spara och vilka du ska ge eller slänga bort. Enklaste sättet är att helt sonika sortera ut de kläder du inte använt de senaste två åren och göra dig av med dem. De kläder som inte längre passar bör också sorteras ut. När du gått igenom alla dina kläder, häng alla dina klädhängare på en sida. Då du använt en klänning en gång kan du hänga in den från andra hållet. När de sedan är tvättade igen kan du åter hänga in dem från första hållet. På så sätt hålls din garderob organiserad under hela året och du behöver inte göra om processen hela tiden. Detta kommer låta dig få kontroll över de kläder du inte längre använder och det kommer att bli lättare att veta vad du borde göra dig av med i framtiden.
Efter garderoben är det dags för lakanen. Vik under- och överlakanet och förvara dem i de matchande örngotten för en snabb organisering i linneskåpet. Det tar också mindre plats och man undviker att inte hitta de matchande delarna då man ska bädda rent.
Sedan följer rengöring av badrummet
Börja med att organisera alla dina hårprodukter och andra saker. Det finns starka krokar att sätta upp för att hänga upp allt från hårtorken och locktången till hårsnuddar och spännen. För mindre produkter såsom tandkräm och ansiktsskrubb kan du använda små brickor. I ett litet badrum är en god idé att sätta upp små hyllor eller installera badrumsskåp för att skapa utrymme utan att behöva stöka ner hela rummet. En tvättkorg kan samla upp smutsiga kläder och gamla skolådor kan fungera som utmärkta organisations verktyg.
Kontakta vår städfirma på Gotland om du behöver städhjälp!